Årets upplaga av Logosol World Meeting blev något alldeles extra. Förutom Logosols personal på huvudkontoret, återförsäljare från 18 länder och leverantörer deltog även några speciellt inbjudna gäster.
Praktiskt taget varje år sedan Logosol grundades har återförsäljare och gäster från hela världen bjudits in till Härnösand för att mingla, utbyta erfarenheter och ta del av nya produkter. Logosol World Meeting har genom åren utvecklats till ett välkommet och uppskattat arrangemang med skog och träförädling som gemensam nämnare. Olika kringaktiviteter varvas med produktdemonstrationer och inspirerande föreläsningar.
TIMBERSPORT OCH HEMBAKAT
Årets upplaga innebar bland annat en uppvisning av Robert Ebner, en av världens bästa i extremsporten Timbersport, där atleter tävlar mot varandra med motorsågar, handsågar och yxor. Vidare en rundvandring i Logsols lokaler, friluftslunch vid Klubbsjön, provsmakning av lokala delikatesser och en båttur i Höga Kusten. Dessutom erbjöds många uppskattade tillfällen att fika på svenska. Den hembakade äppelpajen och kanelbullarna blev mycket populära.
UTÖKAD GÄSTLISTA PÅ WORLD MEETING
Med anledning av att Logosol i år fyllde 30 år var deltagarlistan för World Meeting väsentligt större än tidigare år. Förutom säljare och distributörer från 19 länder fanns även ett stort antal influencers på plats i Härnösand, från Sverige såväl som från länder som Kanada, Italien och USA. En av dessa var April Wilkerson från Texas med dryga en miljon följare på YouTube och Instagram.
– Nu när jag träffat alla människor som finns bakom Logosol är jag extremt motiverad att utforska deras olika produkter, säger hon. En annan gäst var Paul Lemiski från Canadian Woodworks. Han blev snabbt nyfiken på Logosols storstockssågverk Big Mill.
– Jag har ett antal grova och värdefulla timmerstockar liggande i trädgården, där Big Mill hade varit idealisk, säger han. Och Steve Larosiliere från Chicago uppskattade den innovativa och samtidigt familjära företagskultur han mötte hos Logosol under besöket i Härnösand.
– Härligt med vilken omsorg man vårdar sitt varumärke, blev hans spontana kommentar.
Möt några av gästerna
STEVE LAROSILIERE, ACRESOFTIMBER.COM
”Jag är en storstadskille från Chicago som har varit entreprenör i över 20 år, varav jag enbart arbetat med trä under de fyra sista åren. Jag har ägnat mycket tid åt att ge unga människor utan arbete verktyg att förändra sina liv. Jag drivs nu av att försöka bistå mindre sågverk och snickeriföretag att utvecklas och att dela sina erfarenheter på nätet. På min blogg och podcast berättar jag hur timmer i stadsnära miljöer kan komma till användning för unika produkter och ge arbete istället för att eldas upp. Det handlar om att skapa ett medvetande om vilka möjligheter som finns, och att utnyttja den digitala tekniken för att sprida budskapet.”
GLENN LUCAS GLENNLUCASWOODTURNING.COM
”Jag är bosatt på Irland och började redan som 16-åring att intressera mig för att arbeta med trä. Numera arbetar jag enbart med att svarva funktionella fat och skålar av bok och valnöt. Det blir ungefär tre tusen skålar varje år som når kunder i stora delar av världen. Jag tycker även om att producera videofilmer och har släppt flera filmer där jag beskriver mitt arbete med skålarna, från att såga upp råvaran till finputsningen när den är klar. De säljs över hela världen, till både TV och privatpersoner. Spännande att veta att man når så många människor genom relativt enkla medel.”
APRIL WILKERSON WILKERDOS.COM
”Jag är en 32-årig Texasbo som bygger det jag behöver istället för att köpa det. Sedan berättar jag om mina erfarenheter av det jag gör på YouTube och andra sociala medier. Det var när jag saknade pengar för att köpa det jag behövde till mitt hem som jag gav mig på att tillverka det själv. Sedan dess har det blivit otaliga projekt, i både trä och metall. Det har lärt mig mycket och samtidigt stärkt mitt självförtroende. Allting, från början till slut, har dokumenterats och lagts upp på YouTube. Jag har idag drygt en miljon följare och kan arbeta heltid med att tillverka allt från garderober till en bandsåg samtidigt som jag filmar i min egen verkstad. Men jag tillverkar bara sådant jag själv behöver.”
PAUL LEMISKI CANADIANWOODWORKS.COM
”Vi är ett företag på landet utanför Ontario, Kanada, som säljer och förädlar timmer som vi använder för att tillverka exklusiva, unika och långlivade möbler. Det äldsta träd jag arbetat med var 265 år gammalt och skulle egentligen ha eldats upp om inte jag hade köpt det. Jag är både snickare och mediaperson. Allt vi gör, och hur vi gör det, förmedlas på sociala medier. Jag vill dela med mig av den kunskap jag skaffat mig och berätta om hela processen som ligger bakom våra produkter. Jag lägger till och med ut ritningar som folk kan ladda hem. Det är på samma gång utbildning och underhållning. Och ett sätt att få den uppmärksamhet vi vill ha i det digitala samhälle vi lever i.”