Logosol fortsätter att förstärka sin produktutvecklingsavdelning i Härnösand. Målet är att öka utvecklingen av nya produkter och tillbehör, en strategi som redan ger tydliga resultat. Årets största nyhet heter B751, ett egenutvecklat bandsågverk som fick stående ovationer när den presenterades för kunder och återförsäljare.
– Vår unika kunskap inom stocksågning och småskalig träförädling ger oss möjligheter att skapa nya, banbrytande produkter. Med nya produkter som helt utvecklats i huset tar vi också vår egen produktion till nästa nivå. Vår strategi är sedan några år tillbaka att växa globalt med produkter från Härnösand, säger Malte Frisk, vd på Logosol.
UTVECKLING GER TRYGGHET
Genom att utveckla fler egna produkter skapas en långsiktig trygghet, både för Logosols kunder och återförsäljare.
– Vi ser att vi är väldigt duktiga på det vi gör och som produktägare styr vi själva över kvalitet, utveckling och garantier. Egna produkter ger även global tillväxt då de kan säljas av alla återförsäljare över hela världen. Det blir volymfördelar som i slutändan ger ett bättre pris till våra kunder, säger Malte Frisk. Under företagets återförsäljareträff i oktober presenterades både det egenutvecklade bandsågverket och F2 Farmer’s kedjesågverk.
– Det var en otrolig känsla att få visa produkterna för våra återförsäljare. 21 länder fanns representerade och det kändes direkt att vi hittat rätt, både när det gäller produkternas design och funktion.
UNIKA PRODUKTER
De nya produkterna har utvecklats på Logosols produktavdelning i Härnösand.
– Logosol har tagit fram unika produkter sedan starten. Vi började med Solosågen och vår erfarenhet inom kedjesågning har varit till stor fördel när vi tagit fram vårt eget bandsågverk. Genom att vara lyhörda kan vi fortsätta att utveckla produkter som våra kunder vill ha och behöver.